راهنمای خرید کابل و ادوات فیبر نوری

راهنمای خرید کابل فیبر نوری

 

رسالت مجموعه هوپیران کمک به ایجاد اقتصاد پویا و تعامل در رشد سطوح علمی در کلیه سیستم های مرتبط به فعالیت این گروه میباشد. این مقاله بر اساس رسالت مجموعه در جهت رضایت بهره برداران پروژه ها تدوین و منتشر شده است و هر گونه کپی برداری از آن بدون ذکر منابع غیر مجاز میباشد.  

یک شبکه بسیار سریع را در مسافت‌های طولانی راه‌اندازی کنید.

فروشگاه تجهیزات پسیو فیبرنوری هوپیران

فیبر نوری

کابل فیبر نوری چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

کابل‌های فیبر نوری اطلاعات دیجیتال را با سرعت نور ارسال می‌کنند زیرا آن‌ها با انتقال نور از طریق فیبرهای انعطاف‌پذیر و خالص شیشه‌ای یا پلاستیکی عمل می‌کنند.

پهنای هر رشته فیبر نوری در حدود یک تار موی انسان است. فیبرها در دسته‌های هسته‌ای به نام کابل‌های نوری قرار می‌گیرند و نور را از طریق این هسته منتقل می‌کنند. مواد بیرونی به نام روکش، هسته را احاطه کرده و نور را به درون هسته منعکس می‌کند. از آن‌جایی که کابل‌های فیبری می‌توانند سیگنال‌ها را در مسافت‌های طولانی انتقال دهند، آن‌ها برای کاربردهای شبکه، مخابرات و صرفه‌جویی در جعبه‌های مخابراتی، قاب‌های توزیع، دفاتر مرکزی و مراکز داده‌ای ایده‌آل هستند.

انواع مختلف فیبرهای نوری

دو نوع اصلی کابل نوری مورد استفاده برای داده‌ها و ارتباطات، فیبرهای تک حالته و چندحالته هستند. تفاوت اصلی آن‌ها در اندازه هسته و مسافتی است که سیگنال‌ها می‌توانند حمل شوند. اندازه کابل فیبر با قطر هسته و پوسته آن بر حسب مقیاس میکرومتر () سنجیده می‌شود. فیبر چند حالته دارای اندازه هسته 5/62 یا 50 میکرومتر است. این فیبر معمولاً نور مادون قرمز دیودهای نورافشان «LED» را انتقال می‌دهد. به طور کلی، کابل چند حالته برای ارتباطات در فاصله‌های کوتاه تا متوسط همانند درون یک ساختمان کوچک بکار می‌رود. اتصالات فیبر چند حالته معمولاً برای فواصل کم‌تر از 600 متر مناسب هستند.

فیبرهای چندحالته با مشخصه OM (حالت نوری) تعیین شده در استاندارد ISO/IEC 11801 شناسایی می‌شوند:

OM1

فیبر با پهنای باند OFL معادل 500/200 مگاهرتز – کیلومتر با طول موج 1300/850 نانومتر (معمولاً فیبر 125/ 62.5 میکرومتر)

OM2

فیبر با پهنای باند OFL معادل 500/500 مگاهرتز – کیلومتر با طول موج 1300/850 نانومتر (معمولاً فیبر 125/50 نانومتر)

OM3

فیبر 50 میکرومتری بهینه شده با لیزر دارای پهنای باند مدل مؤثر 2000 مگاهرتز-کیلومتر (EMB، به عنوان پهنای باند لیزری نیز شناخته می‌شود) با سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه طراحی شده است.

OM4

فیبر 50 میکرومتری بهینه شده با لیزر دارای پهنای باند EMB معادل 4700 مگاهرتز-کیلومتر با سرعت‌های انتقال 10، 40 و 100 گیگابیت بر ثانیه طراحی شده است.

 

فیبر تک حالته «single mode» دارای یک هسته باریک‌تر از 3/8 میکرومتر است. این فیبر نور مادون قرمز لیزرها را انتقال می‌دهد و پهنای باند آن دو برابر فیبر چند حالته است و می‌تواند مسافتی تا 50 برابر بیش‌تر از فیبر چندحالته را پوشش دهد. هزینه این فیبر از هزینه فیبر چندحالته بیش‌تر است. معمولاً کابل تک حالته دوتایی «Duplex» در مسافت‌های طولانی شبکه بکار می‌رود.

ترکیب کابل‌های فیبری با اندازه‌ها با انواع مختلف توصیه نمی‌شود، انجام این کار موجب اعوجاج، تخریب سیگنال و محدودیت شدید مسافت تحت پوشش می‌شود.

یک کابل فیبر نوری تا چه مسافتی می‌تواند سیگنال را حمل کند؟
فیبر نوری هوپیران

محدوده فاصله به نوع کابل، طول موج و شبکه بستگی دارد. این محدوده برای کابل چند حالته با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه معمولا حدود 300 متر و برای کابل فیبر تک حالته در حدود 40 کیلومتر است. اگر مسافت طولانی‌تری مدنظر باشد، برای اطمینان از یکپارچگی سیگنال در کل مسیر از تقویت‌کننده‌ها یا تکرارکننده‌ها استفاده می‌شود.

کانکتورهای زیر معمولاً بر روی کابل‌های فیبر نوری یافت می‌شوند:

کانکتورهای فیبر نوری

کابل‌های mode conditioning چه نوع کابل‌هایی هستند؟

ماژول ترنسیور چندمنظوره اترنت گیگابیت (1000Base-Lx) تنها سیگنال‌های موج طولانی تک حالته تولید می‌کند. اگر شبکه فیبری موجود از کابل چند حالته استفاده کند، تأخیر حالت دیفرانسیلی «DMD» می‌تواند سیگنال‌های چندحالته ایجاد کرده و منجر به رخداد خطا در داده‌ها شود. کابل‌های چند منظوره، تأخیر DMD و سیگنال‌های چند حالته تولید شده را حذف می‌کنند.

کابل و کانتکتور فیبر نوری

مزایای استفاده از فیبر در مقابل مس چیست؟

 

اگرچه کابل‌کشی مسی هنوز در محیط‌های شبکه‌ای بسیاری در مسافت‌های کوتاه یک انتخاب عملی است اما دلایل بسیاری برای انتخاب کابل‌کشی فیبری در مقابل کابل مسی وجود دارد:

پهنای باند وسیع‌تر، سرعت بالاتر: کابل فیبر نوری قادر به انتقال داده‌های بسیار بیش‌تری نسبت به کابل مسی با قطر مشابه است.

تضعیف کم‌تر (افت سیگنال) در مسافت‌های طولانی: کابل‌های مسی پس از طی مسافت 90 متر به یک تقویت‌کننده نیاز دارند اما کابل‌های فیبر تک حالته می‌توانند سیگنال را کیلومترها بدون نیاز به تقویت‌کننده یا تکرارکننده حمل کنند.

عدم وجود تداخل: مس مستعد تداخل الکترومغناطیسی است که این امر می‌تواند باعث خرابی داده‌ها شود؛ این مشکل در فیبر وجود ندارد زیرا سیگنال‌ها به صورت نور منتقل می‌شوند و نه جریان.

امنیت: فیبر نور را پراکنده نمی‌کند بنابراین ضربه زدن به آن مشکل است.

هزینه پایین‌تر در مسافت طولانی: نگهداری فیبر ساده‌تر و ارزان‌تر است، دیرتر خراب می‌شود و به سخت‌افزار شبکه کم‌تری نیاز دارد. هزینه‌های کابل فیبر نوری و اجزای مرتبط با آن هم‌زمان با پیشرفت فناوری کاهش می‌یابند.

قابلیت ارتقاء: سرعت استاندارد انتقال برای فیبر در مراکز داده به سرعت در حال نزدیک شدن به 40 گیگابیت در ثانیه است. در حالی‌که بارهای داده‌ای در دنیای تشنه اطلاعات، در حال افزایش است، فیبر نوری قادر است با نیازهای اطلاعاتی هماهنگ شود.

چه لوازم جانبی و مؤلفه‌هایی برای نصب فیبر نوری موجود است؟

مبدل رسانه‌ای «media convertor»

مبدل رسانه‌ای یک رسانه انتقال مقرون به صرفه است که گره‌های شبکه اترنت را با اتصال کابل‌های UTP سری Cat5/6 به فیبر تک حالته یا چندحالته متصل می‌کند. برای مثال، یک مبدل امکان اتصال کابل اترنت UTP سری 10BaseT/100BaseT را می‌دهد.

آداپتور فیبر نوری

این رسانه یک روش ساده برای اتصال دو فیبر نوری حتی فیبرهای با کانکتورهای مختلف فراهم می‌آورد.

تست کننده کابل فیبری

توان‌سنج ترکیبی / آزمایش کننده منبع نور / مکان‌یاب خطای بصری امکان تست کابل‌های فیبر نوری برای یافتن نقاط شکست، افت عبوری و افت توان نوری را فراهم می‌آورد.

مس متراکم/ راه‌حل‌های کاست فیبر

اخیراً کاست‌هایی برای کابل‌کشی مسی و فیبری ارائه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد که هر ترکیبی از تجهیزات 10Gb، 40Gb و 100/120Gb را با یک روش ساده و بسیار انعطاف‌پذیر متصل کنند.

 

منبع:

https://tripplite.com/products/fiber-optic-cable-buying-guide

 

خواندن 1501 دفعه

آموزش تخصصی فیبرنوری و جی پان

پکیج آموزش حرفه ایی و تخصصی فیبرنوری ، سیستم های هوشمند و یکپارچه سازی با تمرکز بر کاربری، اولین و تنها پکیج آموزشی یکپارچه سازی در ایران

پکیج آموزش فیبرنوری حاصل بیست سال فعالیت گروه هوپیران در پروژه های ملی و فراملی است. این پکیج طبق استانداردها و اصول هوپر کانادا تدوین شده است. در انتهای دوره مدرک قابل استعلام در سایت هوپرکانادا به شرکت کنندگان ارائه می گردد. 
جریان مداوم آموزش
مزیت این پکیج آپدیت و توسعه موضوعات و محصولات جدید مرتبط به دوره میباشد . همچنین در به روزرسانی های جدید، آموزش های تخصصی سایر سیستم های جریان ضعیف و هوشمند به این دوره الحاق می گردد. این پکیج کاملترین دوره آموزش سیستم های جریان ضعیف و هوشمند و همبندی مابین آنها خواهد بود. پس این دوره برای آغاز طوفانی بی نظیر است.