چیلر بخش اول

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

چیلر:

سیستم های خنک کننده مرکزی مصرف حدود 25 تا 50 درصد از انرژی سالیانه بخش تهویه مطبوع را در بسیاری از ساختمان دارد. نظارت و کنترل مرکزی سیستم های خنک کننده باعث بهبود عملیات ، قابلیت اطمینان و کاهش مصرف انرژی کلی را به همراه دارد. دانش پایه ایی از چیلرها را در بخش قبل به صورت مختصر بررسی کردیم .

متد های مختلف تخلیه گرما در چیلرها :

با توجه به محدودیت های محیطی ساختمان ها ، سه روش به طور معمول توسط چیلرها برای دفع حرارت کندانسور استفاده میشود:

سیستم آب سرد

سیستم هوای سرد

سیستم برج خنک کننده

هنگامیکه یک ساختمان نزدیک دریاچه باشد ، آب دریاچه و یا رودخانه میتواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد. محدودیت های آب شیرین و قوانین دولتی در بعضی از کشورها استفاده از این نوع خنک کنندگی را متداول نموده است که به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم های خنک کننده هوا به طور وسیعی در چیلرهای سایز کوچک و متوسط و سیستم های پمپ گرما و سرد خانه های قابل حمل مورد استفاده قرار میگیرند. این روش در مراکزی که دسترسی به آب مشکل است توسعه بیشتری یافته است. در این سیستم فن هایی جهت حرکت هوا و انتقال گرما از کندانسور به کار گرفته میشود. کنترل سرعت این فن ها در اماکنی که امکان کنترل بر روی درجه هوا نیست باعث کاهش درجه حرارت چیلر و مصرف بهینه برق خواهد شد.

برج های خنک کننده جزو متداول ترین سیستم های خنک کننده میباشند. در یک برج خنک کننده ، حرارت و جرم در فرایند انتقال در ترکیب با آب خنک کننده ، باعث جذب حرارت از مبرد و پس از آن انتقال گرما به هوا می باشد.

در سیستم BMS جهت کنترل بهینه برج خنک کن نقاط کنترلی متمرکز برکلکتورهای Makeup و قسمت Bypass دستگاه است و اطلاعات لازم را از سنسورهای دمایی بر روی کلکتورهای رفت و برگشت برج خنک کن و از اطلاعات باینری موجود در تابلو برق ( Trip- status) بهره می برد و می تواند در مواقع لزوم از قسمت start/stop تابلو برق بهره جسته و به فن های برج فرمان لازم را صادر کند. در سیستم های جدید می توان از سیستم دور متغیر فن و یا پمپ استفاده کرد. با تغییر اول می توان انتقال حرارت را کنترل کرد و با تغییر دوم می توان دبی سیال را کنترل کرد.

 

سیستم کنترل چیلر:

طرح کلی یک سیستم پمپاژ برای کاربردهای معمولی در شکل زیر نمایش داده شده است:

در این سیستم پمپاژ، مجموعه ایی از پمپها برای چیلر فعالیت میکنند . نصب شیر دو طرفه در کنار بار باعث سرعت ثابت پمپ میشود. شیر بای پس فشار (DPV) کمک به جریان ثابت آب سرد در چیلر میکند که این شرط ضروری برای عملیات مداوم در چیلرها میباشد. متغییر کنترل در سیستم کنترل نیز اختلاف فشار بین لوله رفت و برگشت میباشد. وقتی که بار سرمایش کاهش میابد، فلو آب چیلر در کویل سرمایش کاهش خواهد یافت (با تنظیم شیر دو راهه). در نتیجه فشار از Set-Point تجاوز نموده و کنترلر به DPV دستور باز شدن بیشتر را خواهد دادبنابراین جریان آب سرد بیشتری در بای پس جاری شده و مشکل فشار بر طرف میشود. در طول زمان چیدمان حلقه ها و پمپ ها توسعه یافته و مدارات کنترل تکمیل تر شده است. در شکل زیر پیکربندی یک متغییر اولیه را درسیستم پمپاژمشاهده میکنید.


خواندن 599 دفعه

آموزش تخصصی فیبرنوری و جی پان

پکیج آموزش حرفه ایی و تخصصی فیبرنوری ، سیستم های هوشمند و یکپارچه سازی با تمرکز بر کاربری، اولین و تنها پکیج آموزشی یکپارچه سازی در ایران

پکیج آموزش فیبرنوری حاصل بیست سال فعالیت گروه هوپیران در پروژه های ملی و فراملی است. این پکیج طبق استانداردها و اصول هوپر کانادا تدوین شده است. در انتهای دوره مدرک قابل استعلام در سایت هوپرکانادا به شرکت کنندگان ارائه می گردد. 
جریان مداوم آموزش
مزیت این پکیج آپدیت و توسعه موضوعات و محصولات جدید مرتبط به دوره میباشد . همچنین در به روزرسانی های جدید، آموزش های تخصصی سایر سیستم های جریان ضعیف و هوشمند به این دوره الحاق می گردد. این پکیج کاملترین دوره آموزش سیستم های جریان ضعیف و هوشمند و همبندی مابین آنها خواهد بود. پس این دوره برای آغاز طوفانی بی نظیر است.