مدارهای فرمان موتور

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مدارهای فرمان موتور:

مدارهای فرمان وظیفه راه اندازی، تنظیم نحوه کار و متوقف یا قطع کارکرد موتورها را به عهده دارند. اغلب موتورهای موجود در سیستم های تهویه مطبوع به صورت  القایی و با روتور قفسی وجود دارند . برای داشتن یک مدار فرمان کامل نیاز به فیوز محافظ اتصال کوتاه ، کنتاکتور  C1، رله حفاظت حرارتی E1 (برای اضافه بار موتور) میباشد .  با فشردن کلید روشن رله کنتاکتور C1 فعال میشود ، با برداشتن دست از کلید شروع ، مدار از طریق کنتاکت c1 بسته بوده و مدار به کار خود ادامه میدهد با فشردن شاسی خاموش رله C1 خاموش خواهد شد ، در ضمن در صورت افزایش اضافه بار و عمل نمودن رله  حرارتی E1 ، کنتاکت e1 باز شده ، C1 قطع و موتور خاموش میشود.

مدار فرمان راست گرد، چپ گرد موتور القائی :

برای تغییر جهت چرخش موتور سه فاز میبایست جای دو فاز را تغییر دهیم که این کار توسط دو کنتاکتور انجام میشود . در این مدار با زدن شاسی S2کنتاکتور K1 وارد مدار خواهد شد و در همین لحظه کنتاکت بسته شاسی باز شده و اجازه فعال شده دو موتور را در یک لحظه نمی دهد و سپس با زدن S3 موتور دوم وارد مدار میشود.

مدار فرمان چپ گرد راست گرد ستاره مثلث برای موتور القائی :

با بستن شاسی S1 ، رله کنتاکتور K1 تحریک می شود و با بسته شدن تیغه های باز این کنتاکتورT1(تایمر)، K5 و K1 نیز تحریک می شوند و k3 غیر فعال وموتور شروع به گردش بطور ستاره راستگرد می کند در این حالت پس از سپری شدن زمان تنظیم شده تایمر عمل کرده وبا باز کردن تیغه بسته و سپس بستن تیغه باز (برای ایمنی بیشتر از تیغه های K5 و K3 استفاده شده است ، در این حالت K5 غیر فعال و K3 فعال میشود ) موتور را به حالت مثلث (ولتاژ کامل) راه اندازی می کند. برای تغییر جهت چرخش موتور به چپ گرد با توجه به اینکه از START-STOP دوبل استفاده شده است می توان مستقیما دکمه شستی S2 را فشرد( در این حالت k2 فعال میشود)تا مانند حالت قبل و این بار موتور به صورت ستاره چپ گرد شروع به کار کند وسپس مثلث .برای قطع کامل مدار میتوان از شستی O استفاده کرد.

 

کنترل مدار فرمان توسط کنترلر های هوشمند ساختمان :

برای کنترل مدار فرمان به صورت آنالوگ معمولا از تایمرهای مکانیکی و الکتریکی ، شاسی و تجهیزات دیگری استفاده میشود ، ولیکن با ورودی کنترلرها به صنعت مدار فرمان نیز هوشمند گردیده است . در این حوزه کنترل بر روی رله های کنتاکتورها توسط پورت های کنترلر صورت میگیرد و زمانبندی و مسائل امنیتی با برنامه نویسی قابل ارائه خواهد بود در شکل زیر یک نمای ساده از این اتصال به تصویر کشیده شده است. در این میان قابلیت اطمینان به جهت ارائه فیدبک از خروجی موتور توسط سنسورهای فشار بر روی فرآیند و همچنین بلوک های گسترده حفاظتی و امنیتی و اندازه گیری شرایط تغذیه و بارهای مدار بسیار بالاتر از حد آنالوگ شده است. نکته مهم در مدارات کنتاکتورهای حالت های انتخاب دستی ، اتوماتیک میباشد که توسط سوئیچ چرخان در مدار فرمان و قبل از کنترلر و شاسی و تایمر تعبیه خواهد شد.

خواندن 1172 دفعه

آموزش تخصصی فیبرنوری و جی پان

پکیج آموزش حرفه ایی و تخصصی فیبرنوری ، سیستم های هوشمند و یکپارچه سازی با تمرکز بر کاربری، اولین و تنها پکیج آموزشی یکپارچه سازی در ایران

پکیج آموزش فیبرنوری حاصل بیست سال فعالیت گروه هوپیران در پروژه های ملی و فراملی است. این پکیج طبق استانداردها و اصول هوپر کانادا تدوین شده است. در انتهای دوره مدرک قابل استعلام در سایت هوپرکانادا به شرکت کنندگان ارائه می گردد. 
جریان مداوم آموزش
مزیت این پکیج آپدیت و توسعه موضوعات و محصولات جدید مرتبط به دوره میباشد . همچنین در به روزرسانی های جدید، آموزش های تخصصی سایر سیستم های جریان ضعیف و هوشمند به این دوره الحاق می گردد. این پکیج کاملترین دوره آموزش سیستم های جریان ضعیف و هوشمند و همبندی مابین آنها خواهد بود. پس این دوره برای آغاز طوفانی بی نظیر است.